Besqab och Silverhemmen bygger äldreboende på Lidingö

Lidingö stad utlyste våren 2010 en markanvisningstävling med inbjudan att lämna förslag på utformning, ekonomi och verksamhet för uppförande och drift av ett vård- och omsorgsboende i Rudboda på Lidingö. Besqab Projekt och Fastigheter AB och Silverhemmen Vård- och Omsorg AB har utsetts till vinnare i markanvisningstävlingen för sitt förslag ”Silverhöjden”. Boendet kommer att ingå i det valfrihetssystem enligt LOV som Lidingö stad infört under året. LOV står för Lag Om Valfrihetssystem och innebär att den som fått biståndsbeslut får möjlighet att välja boende.

”Silverhöjden” kommer att uppföras som en trestjärnformad byggnad i fyra våningsplan med totalt ca 4 850 kvm uthyrningsbar yta. Boendet kommer att bestå av åtta boendegrupper med nio boende/grupp. Matens kvalité och de boendes matglädje säkerställs genom egen kokerska i eget tillagningskök. Trädgårdarnas promenadvägar inbjuder både till gemenskap i grupp eller mer privata stunder i de många gårdarna som färdigställs.

– Det känns otroligt glädjande att det nära samarbete Besqab och Silverhemmen haft under utformningen av boendet har tagits emot positivt av Lidingö stad säger Linus Elmgren, VD Silverhemmen.

– Det är inspirerande och utmanande att få skapa en hemlik boendemiljö och en rogivande trädgård som lever upp till kommunens förväntningar samt samhällets krav på ett modernt vård- och omsorgsboende. Besqab kommer framöver att utöka sitt fokus på utveckling av vård- och omsorgsfastigheter, säger Tomas Andersson, förslagsansvarig på Besqab vid markanvisningstävlingen.

Boendet beräknas vara klart för inflyttning under första kvartalet 2013.

För ytterligare information gällande vårdverksamheten, vänligen kontakta:
Linus Elmgren, VD Silverhemmen Vård- och Omsorg AB, 08-410 425 01
linus.elmgren@silverhemmen.se

För ytterligare information gällande byggnationen, vänligen kontakta:
Tomas Andersson, Projektledare Besqab Projekt och Fastigheter AB, 08-630 16 38
tomas.andersson@besqab.se
Silverhemmen Vård och Omsorg AB är ett mindre nystartat vårdföretag som idag har två boenden, Tallbacken i Bromma samt Solbacka i Norrtälje vilka båda drivs av Silverhemmen sedan hösten 2010.