Besqab får Ekkronans Stora Boendepris

För tolfte året i rad delade Swedbanks Bostads­stiftelse Ekkronan förra veckan ut sitt Stora Boendepris 2009. Priset tilldelades i år Besqab Projekt och Fastigheter AB för sitt nytänkande kring byggandet av prisvärda bostäder för ungdomar. Priset, som är på 50 000 kronor, delades ut i samband med Värderings- och Lantmäteridagarna på Operaterrassen i Stockholm den 15 oktober 2009.

Motiveringen till priset lyder: ”Priset för 2009 tilldelas Besqab – ett modernt fastighets­utvecklings­företag som allt sedan starten 1988 står för nytänkande i stadsbyggandet. Nytänkandet i detta fall exemplifieras av 54 små bostads­rättslägenheter uppförda i Skarpnäck, Brf Läktaren, där målgruppen är ungdomar i åldern 19-26 år. Lägenheterna har, med delvis ny byggteknik och en spännande arkitektur, kunnat tillhandahållas med rimliga boendekostnader.”

– Vi är mycket stolta och glada över att lyckats bidra till att så många ungdomar har tagit möjligheten att flytta till sitt första egna boende. Vi hoppas att få bygga många fler bostäder av den här typen till ungdomar i andra kommuner också, säger Besqabs affärschef Staffan Grundmark.

Tanken med priset är att uppmärksamma nytänkande och kvalitet. Priset har över åren gått till olika typer av aktörer som byggmästare, arkitekter, bostads­journalister och självbyggare. Gemensamt för dessa är att de åstadkommit något extra som skapat nytänkande och förebilder inom bostads­byggandet. Ekkronan vill med boendepriset främja utveckling och nya idéer för att skapa bra bostäder och bomiljöer för de boende i Stockholm.

Frågor beträffande projektet besvaras av projektledare Jens Roth eller Patrik Ström på telefon: 08-630 16 00.

Besqab Projekt och Fastigheter AB är verksamma i Stockholm- och Uppsala län. Sedan starten 1988 har Besqab varit delaktiga i projekt som omfattar över 3 000 bostäder och ca 75 000 kvm lokaler. Verksamheten omfattar hela processen från köp och förädling av mark till färdigställande och förvaltning av bostäder, kontor och vårdfastigheter.