Besqab först ut i Lilla Sköndal

Lilla Sköndal är ett helt nytt område som växer fram invid Drevviken och Flatens naturreservat. Här samverkar flera byggherrar kring uppförandet av ca 500 nya bostäder i två etapper. Som första byggherre startar Besqab försäljningen av Södergläntan. Söndag 22 augusti startar försäljningen.

På en återvändsgata i anslutning till Stora Sköndal bygger Besqab 23 friliggande villor i två varianter, 5-6 rok om ca 120 resp 136 kvm. Den mindre villan har en stor inredningsbar kallvind med fönster och den större har två generösa trädäck som är sammanbundna med en altan. Besqab är först ut av byggherrarna i området och i första etappen släpps 7 st villor i två plan med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum på nedervåningen och mer avskilda 3-5 sovrum på övervåningen.

Det nya området Lilla Sköndal ligger granne med Stiftelsen Stora Sköndal, Flatens naturreservat och Drevviken. Området präglas av en rik vegetation med gamla ekar, tallar och björk och stadsdelen kommer att formas med den småskaliga trädgårdsstaden i åtanke. Utöver den naturmark som bevaras mellan de olika byggprojekten planerar staden att skapa en stor stadsdelspark i området. Tanken med parken är att förädla och ta hand om de grundidéer som finns på platsen; naturen och vattnet.

Byggstarten för Södergläntan planeras till hösten 2010 och områdets karaktär bevaras i villornas arkitektoniska utformning. Husen är målade i en dämpad vit kulör med grå detaljer och alla tomter ansluter direkt till den omkringliggande naturmarken. Stora fönsterpartier släpper in ljus och låter naturen komma in i huset.

– Jag är glad över att Besqab fått möjligheten att bygga villor i detta mycket attraktiva läge. Det har både varit roligt och en stor utmaning att forma den första delen av en helt ny stadsdel i anslutning till den skog jag själv lekte i som liten, säger Stefan Lidgren, projektledare på Besqab.

Frågor beträffande projektet besvaras av projektledare Stefan Lidgren på telefon: 08-630 16 00 alternativt via e-post: stefan.lidgren@besqab.se.

Besqab Projekt och Fastigheter AB är verksamma i Stockholm- och Uppsala län. Sedan starten 1988 har Besqab varit delaktiga i projekt som omfattar närmare 4 000 bostäder och ca 100 000 kvm lokaler. Verksamheten omfattar hela processen från köp och förädling av mark till färdigställande och förvaltning av bostäder, kontor och vårdfastigheter.