Besqab ökade bostads­byggandet 2009

I slutet av 2008 och i början av 2009 då flera större bostads­byggare slutade att bygga bostäder och började säga upp flera av sina anställda valde Besqab motsatt väg.

– Mellan oktober och december 2008 startade vi fem nya projekt med totalt 250 bostäder, och detta var strax efter konkursen av Lehman Brothers, säger Kjell Jansson, VD på Besqab.

Under 2009 ökade Besqab antalet medarbetare med 10 % och lönsamheten blev till och med bättre än 2008.

– Vi har alltid fortsatt bygga bostäder i svåra konjunkturer, som under 90-talet och efter IT-kraschen i början av 2000-talet. För oss är det därför mycket viktigt att politiker och myndigheter ger oss möjligheter att fortsätta bygga bostäder, även under svårare tider när andra väljer att låta bli, fortsätter Kjell Jansson.

Frågor besvaras av Kjell Jansson, 08-630 16 00 alternativt kjell.jansson@besqab.se

Besqab Projekt och Fastigheter AB är verksamt i Stockholms och Uppsala län. Sedan starten 1988 har Besqab varit delaktigt i projekt som omfattar närmare 4 000 bostäder och ca 100 000 kvm lokaler. Verksamheten omfattar hela processen från köp och förädling av mark till färdigställande och förvaltning av bostäder, kontor och vårdfastigheter.