Py Börjeson och Leif Rönngren invigde visningslägenheten i de nya bostads­husen på Kirunagatan i Vällingby.

Brf Västerblick består av tre 10-våningshus med totalt 108 lägenheter. Visningslägenheten, två rum och kök på 55 kvm, är inredd av homestagingföretaget Inne AB. Färgsättningen går i gult och grönt med orange som accentfärg. Möbleringen är ljus och fräsch vilket också är helhetsintrycket av den lilla lägenheten.

Projektet genomförs som ett samarbete mellan Besqab och Einar Mattson vilket resulterat i dessa tre bostads­hus, där arkitektonisk estetik möter funktionalitet på ett optimalt sätt. Ett exempel på detta är att aktuella ljudkrav klaras genom att skapa tysta rum med fönster som fått en lägre bröstning och balkonger som fått ett högre räcke än normalt. För att undvika att ljud studsar mellan balkongerna sitter de saxade längs fasaden – något som arkitekten Per Johansson på Johansson Linnman arkitektkontor blev mycket nöjd med även utifrån det estetiska perspektivet. De rymliga balkongerna kommer att få räcken av grönt glas och blir som smycken på fasaden. De flesta får en vidsträckt utsikt.

Inflyttning i det första huset startar i maj och i det tredje och sista huset i oktober.

”Det gör så mycket för intrycket att kunna se en färdig lägenhet möblerad. Det är klart att det känns lite extra när det är ett proffs som valt färgerna. Jag hade själv inte tänkt i dessa banor. Men fint blev det.” säger Lotta Niland, projektledare på Besqab.
Bilder finns på www.newsdesk.se

Frågor besvaras av Lotta Niland, 08-630 16 46 eller 0768-937973, lotta.niland@besqab.se. Besqab Projekt och Fastigheter AB, Box 1328, 183 13 TÄBY,
08-630 16 00, fax 08-630 16 90, www.besqab.se